ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΕΝΟΙ ΝΟΣΗΛΕΥΤΕΣ - Η ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΤΟΥ ΑΥΡΙΟ

Σκέψεις και προτάσεις για μια άλλη Νοσηλευτική

Σύμφωνα και με τους όρους χρήσης αποκλειστικά υπεύθυνος της ανάρτησης είναι το μέλος που την έκανε. Τα σχόλια που μπορεί να θεωρηθούν υβριστικά ή συκοφαντικά θα διαγράφονται μόλις γίνονται αντιληπτά, εντός εύλογου χρονικού διαστήματος 24ωρών.

    "ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΤΟΥ ΑΥΡΙΟ" - ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΤΟ ΥΥΚΑ

    Μοιραστείτε
    avatar
    Admin
    Admin

    Αριθμός μηνυμάτων : 175
    Ημερομηνία εγγραφής : 27/02/2008

    "ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΤΟΥ ΑΥΡΙΟ" - ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΤΟ ΥΥΚΑ

    Δημοσίευση  Admin Την / Το 17th Νοέμβριος 2013, 7:12 pm

    ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΕ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ 2012

    5.1 ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΣΤΟ ΥΥΚΑ
    Η δημιουργία Διεύθυνσης Νοσηλευτικών Υπηρεσιών στο ΥΥΚΑ αποτελεί ένα πάγιο αίτημα του νοσηλευτικού κλάδου για το οποίο πολλά υπομνήματα έχουν σταλεί από όλους τους φορείς χωρίς να υπάρξει κάποια θετική εξέλιξη έως σήμερα. Φαίνεται πως οι μέχρι σήμερα πολιτικές ηγεσίες του ΥΥΚΑ δεν έχουν πειστεί για την αναγκαιότητα ύπαρξής της η/και δεν θέλουν να δώσουν στη Νοσηλευτική πολιτικό ρόλο. Έναν ρόλο που μέχρι σήμερα έπαιζαν υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου και οι οποίοι στις περισσότερες περιπτώσεις δεν είχαν σχέση με τη Νοσηλευτική. Τα αποτελέσματα αυτής της ακολουθούμενης πρακτικής επί χρόνια τα βιώνουμε σήμερα… Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως οι όποιες νομοθετικές ρυθμίσεις για τη νοσηλευτική σταματούν ουσιαστικά στις αρχές της δεκαετίας του 1990 με το Ν.2071/92. Οι όποιες μετέπειτα αναφορές είναι είτε υποχρεωτικές γιατί αφορούν ζητήματα στα οποία εμπλέκονται και οι νοσηλευτές, είτε αποσπασματικές. Το μόνο καθαρά νοσηλευτικό νομοθέτημα στα επόμενα χρόνια ήταν ο Ν.3252/04 για την ίδρυση της Ένωσης Νοσηλευτών Ελλάδος ο οποίος όμως επί της ουσίας δεν έγινε για τη Νοσηλευτική και στα πλαίσια ενός γενικότερου σχεδίου ανάπτυξής της αλλά αποτέλεσε ουσιαστικά την αφορμή για την παύση των διοικητών των νοσοκομείων που ήταν και το πολιτικό ζητούμενο της συγκεκριμένης περιόδου. Βεβαίως δεν μπορούμε να αποκλείσουμε ότι και με τον τρόπο που αυτός ο νόμος εφαρμόστηκε δεν υπέκρυπτε και πολιτικές/κομματικές σκοπιμότητες.
    Μιλώντας για διεύθυνση στο ΥΥΚΑ ουσιαστικά εννοούμε τον Chief Nurse Officer όπως ονομάζεται διεθνώς. Ας δούμε όμως πως η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας και συγκεκριμένα το Γραφείο της Ευρώπης περιγράφει τον ρόλο του Chief Nurse Officer (CNO):
    «Ο ρόλος του CNO είναι να συμβουλεύει την κυβέρνηση και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής στον τομέα της δημόσιας υγείας στη χώρα του, να συμμετέχει στον καθορισμό των εθνικών στόχων για το νοσηλευτικό/μαιευτικό επάγγελμα, να εκπροσωπεί τις αρχές στον τομέα αυτό, να κάνει ορατή την ιατρική περίθαλψη, όπως αυτή προωθείται από το αρχές της χώρας και να συνοψίζει/συμπυκνώνει τα όσα συμβαίνουν εντός του επαγγέλματος. Οι Ευρωπαίοι CNO συναντιούνται τακτικά, σύμφωνα με τις συστάσεις της ΠΟΥ.
    Οι Ευρωπαίοι CNO συναντούνται κάθε 6 μήνες στη χώρα που ασκεί την προεδρία της ΕΕ, σύμφωνα με τις συστάσεις της ΠΟΥ. Ο στόχος της συμμετοχής του σε αυτή τη συνάντηση είναι να συζητήσει τα τρέχοντα προβλήματα νοσηλευτικής που είναι κοινά σε όλες τις χώρες: οι δυσκολίες που σχετίζονται με τη διατήρηση του προσωπικού, διασφαλίζοντας το καθήκον, την ποιότητα και την ασφάλεια της φροντίδας, την προετοιμασία της μετανάστευσης των επαγγελματιών υγείας της υγείας, χωρίς να εμποδίζουν την ελεύθερη μετακίνηση , κλπ. Στις συναντήσεις αυτές παρουσιάζονται παραδείγματα ορθών πρακτικών και μερικές φορές κοινές ανακοινώσεις επιτυγχάνονται.»
    Όπως μπορείτε να δείτε στο: http://www.euro.who.int/en/db-extracts/official-addresses/NMW/government-chief-nurses η πλειοψηφία των οριζόμενων ως CNO σε όλες τις χώρες της Ευρώπης εργάζονται στο υπουργείο υγείας με ελάχιστες εξαιρέσεις ανάμεσα στις οποίες και η Ελλάδα.
    Το 2011 η WHO και ειδικότερα το World Health Organization Collaborating Centre for Nursing Midwifery & Health Development του γραφείου Western Pacific Region εξέδωσε ένα Consensus Statement που αφορά το ρόλο και τις ευθύνες του Government Chief Nursing and Midwifery Officer (GCNMO).
    Ο σκοπός του συγκεκριμένου εγγράφου ήταν:
    1) Για να βοηθήσει τις κυβερνήσεις να κατανοήσουν τη συμβολή του GCNMO και
    2) Για να βοηθήσει τους GCNMOs να προβληματιστούν σχετικά με τον ρόλο και την εμπειρία τους και να συμβάλλουν στην επαγγελματική τους εξέλιξη.

    Με την αναφορά όλων των ανωτέρω πιστεύουμε πως γίνεται σαφής η αναγκαιότητα θεσμοθέτησης της ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΣΤΟ ΥΥΚΑ (ΔΝΥ-ΥΥΚΑ). Είναι μάλιστα άξιο απορίας πως η χώρα μας που το 1948 πρωτοστάτησε σε Ευρωπαϊκό επίπεδο με τη δημιουργία Τμήματος Νοσοκόμων στο ΥΥΚΑ, τόσα χρόνια μετά αντί να συνεχίζει να πρωτοπορεί βρίσκεται ουραγός των εξελίξεων. Χώρες πολύ λιγότερο αναπτυγμένες από την Ελλάδα όπως η Αλβανία αλλά και χώρες που δανείστηκαν στοιχεία για την ανάπτυξη της Νοσηλευτικής όπως η Κύπρος έχουν στα υπουργεία υγείας τους ανάλογη διεύθυνση. Ας δούμε πως η Κύπρος επίσημα, μέσω της ιστοσελίδας του υπουργείου υγείας της περιγράφει τη συγκεκριμένη διεύθυνση:
    Διεύθυνση Νοσηλευτικών Υπηρεσιών
    «Αποστολή της Διεύθυνσης των Νοσηλευτικών Υπηρεσιών είναι η συνεχής βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης Νοσηλευτικής Φροντίδας.

    Για αυτό, είναι απαραίτητη η δημιουργική συνεργασία και η συμμετοχή των Νοσηλευτών στο πολυσύνθετο και δύσκολο ανθρωπιστικό έργο που επιτελείται από την πολυθεματική Ομάδα Υγείας. Αυτό επιτυγχάνεται με άρτιο προγραμματισμό και συντονισμό όλων των ειδικοτήτων του προσωπικού στο τομέα της Δημόσιας Υγείας, των οποίων η εργασία αλληλεξαρτάται σε μεγάλο βαθμό.

    Η Διεύθυνση Νοσηλευτικών Υπηρεσιών για να διασφαλίσει τη συνεχή βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης Νοσηλευτικής Φροντίδας προωθεί τις πιο κάτω δραστηριότητες:
    • * Καθορισμός και εφαρμογή της Νοσηλευτικής Πολιτικής
    • * Προγραμματισμός σε σχέση με τις ανάγκες του Νοσηλευτικού Προσωπικού
    • * Έλεγχος Ποιότητας των προσφερομένων υπηρεσιών
    • * Βελτίωση των συνθηκών εργασίας
    • *Μελέτη των διεθνών εξελίξεων στο τομέα της Νοσηλευτικής έρευνας και υγείας
    • * Συλλογή και τήρηση των αναγκαίων στοιχείων σε σχέση με την στελέχωση των Νοσοκομείων και Αγροτικών Κέντρων Υγείας
    • * Επαρκής στελέχωση και ορθολογιστική κατανομή Νοσηλευτικού Προσωπικού
    • * Διοργάνωση και συντονισμό προγραμμάτων συνεχούς επιμόρφωσης και εξειδικευμένων προγραμμάτων
    • * Ανάπτυξη και αναθεώρηση του συστήματος εξετάσεων σε σχέση με την εξασφάλιση ή διατήρηση της άδειας εξάσκησης του Νοσηλευτικού Επαγγέλματος
    • * Συνεργασία με την Νοσηλευτική Σχολή ώστε να υπάρχει ο αναγκαίος αριθμός αποφοίτων για κάλυψη αναγκών του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.»
    Είναι σίγουρο πως δεν ανακαλύψαμε τον τροχό και κάποιοι άλλοι έχουν προχωρήσει πολύ δείχνοντάς μας τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε. Η μη άμεση θέσπιση ΔΝΥ-ΥΥΚΑ θα μας απομονώσει διεθνώς και θα μας κάνει να συνεχίσουμε ως χώρα να βαδίζουμε χωρίς πυξίδα και στρατηγικό σχεδιασμό για την ανάπτυξη της Νοσηλευτικής και Μαιευτικής… με όποιες συνέπειες για την παροχή φροντίδας υγείας στους πολίτες της χώρας μας.
    Όταν υπάρξει η πολιτική απόφαση για την θεσμοθέτησή της τότε μπορούν να γίνουν συγκεκριμένες προτάσεις για το οργανόγραμμά της. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως θα μπορούσε να διαρθρώνεται στα εξής τμήματα με ανάλογες αρμοδιότητες:
    1. ΤΜΗΜΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
    2. ΤΜΗΜΑ ΜΑΙΕΥΤΙΚΗΣ
    3. ΤΜΗΜΑ ΠΦΥ & ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
    4. ΤΜΗΜΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΕΚΑΙΔΕΥΣΗΣ
    5. ΤΜΗΜΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ
    Η ΔΝΥ-ΥΥΚΑ θα αποτελέσει το σημείο αναφοράς για όλη τη νοσηλευτική κοινότητα. Θα προωθεί, εφαρμόζει και ελέγχει θέματα που άπτονται της άσκησης του επαγγέλματος ενώ ταυτόχρονα θα αποτελεί τον συντονιστή των δράσεων όλων των άλλων νοσηλευτικών φορέων. Με την άμεση συνεργασία της με το Εθνικό Συμβούλιο Ανάπτυξης Νοσηλευτικής θα μπορέσει να επιφέρει τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις που είναι απαραίτητες στον χώρο μας και πολλές από αυτές αναφέρονται στην παρούσα πρόταση.
    Ενδεικτικά:
    1. Αλλαγές στην εκπαίδευση και ενοποίηση της βασικής εκπαίδευσης Νοσηλευτών/Μαιευτών/ Επισκεπτών
    2. Διαδικασίες χορήγησης ειδικοτήτων
    3. Σχεδιασμός στελέχωσης
    4. Μείωση της ανισοκατανομής του εργατικού δυναμικού
    5. Επίλυση του προβλήματος των μετατάξεων
    6. Αλλαγές στην ΠΦΥ
    7. Αλλαγές στην οργανωτική δομή της νοσηλευτικής στα νοσοκομεία
    8. Καθιέρωση δεικτών ασφαλούς στελέχωσης σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και έλεγχο
    9. Καθιέρωση του ελεύθερου επαγγέλματος.
    10. Συμπόρευση όλων των φορέων του χώρου για επίτευξη στρατηγικών στόχων

      Η τρέχουσα ημερομηνία/ώρα είναι 27th Ιούνιος 2017, 6:17 pm