ΠΙΣΩ ΣΤΑ ΠΑΛΙΑ;;;;;; Ο εκσυγχρονισμός του 2071/92
Ο νόμος 2071/1992 http://enosigi.gr/files/FEK2071%20-%201992.pdf είναι ένας νόμος που αφορά συνολικά τον εκσυγχρονισμό του συστήματος υγείας και ο οποίος σε μεγάλο του μέρος έχει πλέον καταργηθεί. Ανάμεσα στα διάφορα κεφάλαιά του που αφορούν τη λειτουργία υπηρεσιών της κεντρικής διοίκησης του ΥΥΚΑ, το ΚΕΣΥ, την ΠΦΥ, το ΕΚΑΒ, τα νοσοκομεία, τους ιατρούς, την ψυχική υγεία και άλλες διατάξεις υπάρχει και το κεφάλαιο Ζ που αναφέρεται στην «Αναβάθμιση των Νοσηλευτικών υπηρεσιών» και αποτελείται από 14 άρθρα. Αναλυτικά οι τίτλοι αυτών των άρθρων:
102: Αναδιοργάνωση δομής και λειτουργίας. Σε αυτό αναφέρεται η δημιουργία κλάδου Νοσηλευτών/ μαιευτών/ επισκεπτών που ουδέποτε υλοποιήθηκε.
103: Θέσεις Νοσηλευτικού προσωπικού. Το προς τροποποίηση…
104:Νοσηλευτική ειδικότητα μαιών
105: Ειδικό επίδομα και ειδική άδεια
106:ΕΣΑΝ
107: Μετάταξη εκπαιδευτικού προσωπικού των πρωην ανωτέρων σχολών
108 – 113: ΜΤΕΝΣ
114: Κώδικας δεοντολογίας
115: Νοσηλευτική Επιτροπή
Τα άρθρα που ουσιαστικά έστω και με προσθήκες ισχύουν έως σήμερα είναι τα 103/105/106/115. Στους πρόσφατούς οργανισμούς θυμηθήκαμε και τη Νοσηλευτική Επιτροπή των νοσοκομείων… Είναι λοιπόν ένας πολύ ΓΕΝΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ που αφορά συνολικά την υγεία αλλά και τη Νοσηλευτική.
Το άρθρο με το οποίο θα ασχοληθούμε και βρίσκεται στην επικαιρότητα λόγω της φημολογούμενης τροποποίησης είναι το 103. Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 103 :
1. Θέσεις νοσηλευτών, καταλαμβάνουν μόνο όσοι φέρουν τίτλο και άδεια άσκησης επαγγέλματος νοσηλευτή.
2. Οργανικές θέσεις νοσηλευτών ΠΕ και ΤΕ, δεν μεταφέρονται σε υποδεέστερο κλάδο.
3. Θέσεις διευθυντών, τομεαρχών, προϊσταμένων και υπευθύνων της νοσηλευτικής υπηρεσίας, νοσηλευτικών ιδρυμάτων και κέντρων υγείας, καταλαμβάνονται από νοσηλευτές ΠΕ και ΤΕ, με εξαίρεση τα μαιευτικά τμήματα και τα κοινωνικής ιατρικής στα οποία προΐστανται μαίες και επισκέπτες αντιστοίχως.
4. Για μια 5ετία από την εφαρμογή μπορεί λόγω μη προσέλευσης Νοσηλευτών το 25% των θέσεων να καλύπτονται από Βοηθούς Νοσηλευτών
‘Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό ο κάθε νόμος αλλά και η βούληση του νομοθέτη αναλύεται μέσα στο πλαίσιο και τα δεδομένα της χρονικής στιγμής που αυτός ψηφίζεται. Το συγκεκριμένο άρθρο λοιπόν:
1. Θέσεις νοσηλευτών, καταλαμβάνουν μόνο όσοι φέρουν τίτλο και άδεια άσκησης επαγγέλματος νοσηλευτή. Περιχαρακώνει και προστατεύει τον τίτλο του Νοσηλευτή ξεκαθαρίζοντας ένα τοπίο που σε πολλά νοσοκομεία που τότε είχαν δημοσιοποιηθεί ήταν ιδιαίτερα ομιχλώδες κυρίως όσον αφορά τις μαίες και τις επισκέπτριες που κατείχαν θέσεις Νοσηλευτών άλλα και στον χώρο του ιδιωτικού τομέα καθώς δεν προσδιορίζει ότι αφορά αποκλειστικά το δημόσιο.Άλλωστε έχει κατά καιρούς χρησιμοποιηθεί και στον ιδιωτικό τομέα.
2. Οργανικές θέσεις νοσηλευτών ΠΕ και ΤΕ, δεν μεταφέρονται σε υποδεέστερο κλάδο. Καταργεί έστω και σε ένα ποσοστό την μεταφορά θέσεων που ως τακτική έως τότε ίσχυε.
3. Θέσεις διευθυντών, τομεαρχών, προϊσταμένων και υπευθύνων της νοσηλευτικής υπηρεσίας, νοσηλευτικών ιδρυμάτων και κέντρων υγείας, καταλαμβάνονται από νοσηλευτές ΠΕ και ΤΕ, με εξαίρεση τα μαιευτικά τμήματα και τα κοινωνικής ιατρικής στα οποία προΐστανται μαίες και επισκέπτες αντιστοίχως. Ξεκαθαρίζει το ποιοι καταλαμβάνουν ιεραρχικές θέσεις κυρίως ως προς τις μαίες/ επισκέπριες αλλά και τους Βοηθούς Νοσηλευτών οι οποίοι, έως τότε, με βάση το ΔΥ κώδικα είχαν την δυνατότητα εξέλιξης. Η συγκεκριμένη παράγραφος δεν υπεισέρχεται στην ουσία της διαδικασία κρίσης αλλά αυτό που κάνει είναι ότι ΠΕΡΙΟΡΙΖΕΙ το εύρος που αναφερόταν στον ΔΥ κώδικα και με βάση τον οποίο αυτές τις θέσεις μπορούσαν να καταλάβουν τόσο οι Μαίες και Επισκέπτριες ως συναφής κλάδος όσο και οι Βοηθοί Νοσηλευτών. Προσδιορίζει λοιπόν αποκλειστικά τον επαγγελματικό τίτλο και τίποτα περισσότερο
4. Για μια 5ετία από την εφαρμογή μπορεί λόγω μη προσέλευσης Νοσηλευτών το 25% των θέσεων να καλύπτονται από Βοηθούς Νοσηλευτών. Αφήνει ένα παράθυρο συγκεκριμένου χρονικού ορίζοντα για να μην υπάρχουν κενές θέσεις και να στελεχωθεί το ΕΣΥ. Τότε δεν υπήρχαν οι 10.000 περίπου άνεργοι που υπάρχουν σήμερα…
Συνήθως οι «ειδικοί» νόμοι προσδιορίζουν και περιορίζουν το εύρος εφαρμογής ενός γενικού νόμου επί συγκεκριμένων ζητημάτων. Έτσι ακριβώς για πολύ συγκεκριμένους λόγους της τότε εποχής που αναφέρθηκαν ο Ν.2071 περιόριζε το εύρος του ΔΥ κώδικα. Σήμερα με την ιστορία του «προβαδίσματος» μαθαίνουμε από το σύλλογο αποφοίτων Νοσηλευτικής ΕΚΠΑ πως υπάρχει έτοιμη διάταξη με το ακόλουθο περιεχόμενο:
«4. Το τρίτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 103 του νόμου ν. 2071/1992 (123 Α΄) αντικαθίσταται ως εξής: Θέσεις διευθυντών, τομεαρχών, προϊσταμένων και υπευθύνων της νοσηλευτικής υπηρεσίας, νοσηλευτικών ιδρυμάτων και κέντρων υγείας, καταλαμβάνονται από νοσηλευτές ΠΕ ή ΤΕ χωρίς μεταξύ τους προβάδισμα, με εξαίρεση τα μαιευτικά τμήματα και τα κοινωνικής ιατρικής στα οποία προΐστανται μαίες και επισκέπτες αντιστοίχως.»
Για ένα θέμα λοιπόν που έχει προκύψει με την έκδοση των οργανισμών σε όλα τα νοσοκομεία ερχόμαστε σε έναν ειδικό νόμο του 1992, ο οποίος όμως είναι άσχετος με την διαδικασία των κρίσεων και προσθέτουμε την απάλειψη του προβαδίσματος της κατηγορίας ΠΕ.. Γιατί άραγε; Για να μπορούμε να προστρέχουμε σε αυτόν χωρίς πιθανόν να ερχόμαστε σε κόντρα με το υπουργείο διοικητικής μεταρρύθμισης που πιθανόν θέλει ενιαίους κανόνες στη δημόσια διοίκηση; Και ταυτόχρονα με όχι κάτι ΕΝΤΕΛΩΣ ΝΕΟ που θα μπορούσε να προκαλέσει τριβές μεταξύ των υπουργείων. Τι πιο σαφές από μια παράγραφο που θα έλεγε:
« Θέσεις ευθύνης μετά από κρίση, στη Νοσηλευτική Υπηρεσία των νοσηλευτικών ιδρυμάτων και ΚΥ καταλαμβάνουν Νοσηλευτές ΠΕ ή ΤΕ ανεξαρτήτως προβαδίζουσας κατηγορίας» Γιατί δεν προωθείται αυτό το απόλυτα σαφές και απλό; Προσκρούει κάπου; Γιατί η τροποποίηση σε άρθρο του 1992 μου φαίνεται ιδιαίτερα περίεργη.
Ταυτόχρονα συνήθως όπως ανέφερα παραπάνω ο ειδικός νόμος κάνει πιο συγκεκριμένα και περιορίζει κάποια πράγματα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε διεύρυνση κι όχι περιορισμό.
Η επιχειρούμενη τροποποίηση του Ν.2071/92 εάν όντως ισχύει αποτελεί μια ουσιαστική μετάλλαξη στο πνεύμα και το γράμμα του νομοθέτη και με αυτή την έννοια με βρίσκει απόλυτα αντίθετο. Επειδή το θέμα είναι καθαρά ΠΟΛΙΤΙΚΟ όπως έχω γράψει και άπτεται αποκλειστικά του ΥΥΚΑ ας νομοθετήσει μια ΝΕΑ διάταξη η οποία θα εξαλείφει το προβάδισμα. Οι πλάγιοι τρόποι ουδέποτε μου άρεσαν.
Κλείνοντας θα επαναλάβω πως άποψή μου είναι να υπάρξει μια προσωρινή συμβιβαστική λύση έως ότου επιτευχθεί η ενοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. ΑΝΑΖΗΤΕΙΤΑΙ……
Ο νόμος 2071/1992 http://enosigi.gr/files/FEK2071%20-%201992.pdf είναι ένας νόμος που αφορά συνολικά τον εκσυγχρονισμό του συστήματος υγείας και ο οποίος σε μεγάλο του μέρος έχει πλέον καταργηθεί. Ανάμεσα στα διάφορα κεφάλαιά του που αφορούν τη λειτουργία υπηρεσιών της κεντρικής διοίκησης του ΥΥΚΑ, το ΚΕΣΥ, την ΠΦΥ, το ΕΚΑΒ, τα νοσοκομεία, τους ιατρούς, την ψυχική υγεία και άλλες διατάξεις υπάρχει και το κεφάλαιο Ζ που αναφέρεται στην «Αναβάθμιση των Νοσηλευτικών υπηρεσιών» και αποτελείται από 14 άρθρα. Αναλυτικά οι τίτλοι αυτών των άρθρων:
102: Αναδιοργάνωση δομής και λειτουργίας. Σε αυτό αναφέρεται η δημιουργία κλάδου Νοσηλευτών/ μαιευτών/ επισκεπτών που ουδέποτε υλοποιήθηκε.
103: Θέσεις Νοσηλευτικού προσωπικού. Το προς τροποποίηση…
104:Νοσηλευτική ειδικότητα μαιών
105: Ειδικό επίδομα και ειδική άδεια
106:ΕΣΑΝ
107: Μετάταξη εκπαιδευτικού προσωπικού των πρωην ανωτέρων σχολών
108 – 113: ΜΤΕΝΣ
114: Κώδικας δεοντολογίας
115: Νοσηλευτική Επιτροπή
Τα άρθρα που ουσιαστικά έστω και με προσθήκες ισχύουν έως σήμερα είναι τα 103/105/106/115. Στους πρόσφατούς οργανισμούς θυμηθήκαμε και τη Νοσηλευτική Επιτροπή των νοσοκομείων… Είναι λοιπόν ένας πολύ ΓΕΝΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ που αφορά συνολικά την υγεία αλλά και τη Νοσηλευτική.
Το άρθρο με το οποίο θα ασχοληθούμε και βρίσκεται στην επικαιρότητα λόγω της φημολογούμενης τροποποίησης είναι το 103. Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 103 :
1. Θέσεις νοσηλευτών, καταλαμβάνουν μόνο όσοι φέρουν τίτλο και άδεια άσκησης επαγγέλματος νοσηλευτή.
2. Οργανικές θέσεις νοσηλευτών ΠΕ και ΤΕ, δεν μεταφέρονται σε υποδεέστερο κλάδο.
3. Θέσεις διευθυντών, τομεαρχών, προϊσταμένων και υπευθύνων της νοσηλευτικής υπηρεσίας, νοσηλευτικών ιδρυμάτων και κέντρων υγείας, καταλαμβάνονται από νοσηλευτές ΠΕ και ΤΕ, με εξαίρεση τα μαιευτικά τμήματα και τα κοινωνικής ιατρικής στα οποία προΐστανται μαίες και επισκέπτες αντιστοίχως.
4. Για μια 5ετία από την εφαρμογή μπορεί λόγω μη προσέλευσης Νοσηλευτών το 25% των θέσεων να καλύπτονται από Βοηθούς Νοσηλευτών
‘Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό ο κάθε νόμος αλλά και η βούληση του νομοθέτη αναλύεται μέσα στο πλαίσιο και τα δεδομένα της χρονικής στιγμής που αυτός ψηφίζεται. Το συγκεκριμένο άρθρο λοιπόν:
1. Θέσεις νοσηλευτών, καταλαμβάνουν μόνο όσοι φέρουν τίτλο και άδεια άσκησης επαγγέλματος νοσηλευτή. Περιχαρακώνει και προστατεύει τον τίτλο του Νοσηλευτή ξεκαθαρίζοντας ένα τοπίο που σε πολλά νοσοκομεία που τότε είχαν δημοσιοποιηθεί ήταν ιδιαίτερα ομιχλώδες κυρίως όσον αφορά τις μαίες και τις επισκέπτριες που κατείχαν θέσεις Νοσηλευτών άλλα και στον χώρο του ιδιωτικού τομέα καθώς δεν προσδιορίζει ότι αφορά αποκλειστικά το δημόσιο.Άλλωστε έχει κατά καιρούς χρησιμοποιηθεί και στον ιδιωτικό τομέα.
2. Οργανικές θέσεις νοσηλευτών ΠΕ και ΤΕ, δεν μεταφέρονται σε υποδεέστερο κλάδο. Καταργεί έστω και σε ένα ποσοστό την μεταφορά θέσεων που ως τακτική έως τότε ίσχυε.
3. Θέσεις διευθυντών, τομεαρχών, προϊσταμένων και υπευθύνων της νοσηλευτικής υπηρεσίας, νοσηλευτικών ιδρυμάτων και κέντρων υγείας, καταλαμβάνονται από νοσηλευτές ΠΕ και ΤΕ, με εξαίρεση τα μαιευτικά τμήματα και τα κοινωνικής ιατρικής στα οποία προΐστανται μαίες και επισκέπτες αντιστοίχως. Ξεκαθαρίζει το ποιοι καταλαμβάνουν ιεραρχικές θέσεις κυρίως ως προς τις μαίες/ επισκέπριες αλλά και τους Βοηθούς Νοσηλευτών οι οποίοι, έως τότε, με βάση το ΔΥ κώδικα είχαν την δυνατότητα εξέλιξης. Η συγκεκριμένη παράγραφος δεν υπεισέρχεται στην ουσία της διαδικασία κρίσης αλλά αυτό που κάνει είναι ότι ΠΕΡΙΟΡΙΖΕΙ το εύρος που αναφερόταν στον ΔΥ κώδικα και με βάση τον οποίο αυτές τις θέσεις μπορούσαν να καταλάβουν τόσο οι Μαίες και Επισκέπτριες ως συναφής κλάδος όσο και οι Βοηθοί Νοσηλευτών. Προσδιορίζει λοιπόν αποκλειστικά τον επαγγελματικό τίτλο και τίποτα περισσότερο
4. Για μια 5ετία από την εφαρμογή μπορεί λόγω μη προσέλευσης Νοσηλευτών το 25% των θέσεων να καλύπτονται από Βοηθούς Νοσηλευτών. Αφήνει ένα παράθυρο συγκεκριμένου χρονικού ορίζοντα για να μην υπάρχουν κενές θέσεις και να στελεχωθεί το ΕΣΥ. Τότε δεν υπήρχαν οι 10.000 περίπου άνεργοι που υπάρχουν σήμερα…
Συνήθως οι «ειδικοί» νόμοι προσδιορίζουν και περιορίζουν το εύρος εφαρμογής ενός γενικού νόμου επί συγκεκριμένων ζητημάτων. Έτσι ακριβώς για πολύ συγκεκριμένους λόγους της τότε εποχής που αναφέρθηκαν ο Ν.2071 περιόριζε το εύρος του ΔΥ κώδικα. Σήμερα με την ιστορία του «προβαδίσματος» μαθαίνουμε από το σύλλογο αποφοίτων Νοσηλευτικής ΕΚΠΑ πως υπάρχει έτοιμη διάταξη με το ακόλουθο περιεχόμενο:
«4. Το τρίτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 103 του νόμου ν. 2071/1992 (123 Α΄) αντικαθίσταται ως εξής: Θέσεις διευθυντών, τομεαρχών, προϊσταμένων και υπευθύνων της νοσηλευτικής υπηρεσίας, νοσηλευτικών ιδρυμάτων και κέντρων υγείας, καταλαμβάνονται από νοσηλευτές ΠΕ ή ΤΕ χωρίς μεταξύ τους προβάδισμα, με εξαίρεση τα μαιευτικά τμήματα και τα κοινωνικής ιατρικής στα οποία προΐστανται μαίες και επισκέπτες αντιστοίχως.»
Για ένα θέμα λοιπόν που έχει προκύψει με την έκδοση των οργανισμών σε όλα τα νοσοκομεία ερχόμαστε σε έναν ειδικό νόμο του 1992, ο οποίος όμως είναι άσχετος με την διαδικασία των κρίσεων και προσθέτουμε την απάλειψη του προβαδίσματος της κατηγορίας ΠΕ.. Γιατί άραγε; Για να μπορούμε να προστρέχουμε σε αυτόν χωρίς πιθανόν να ερχόμαστε σε κόντρα με το υπουργείο διοικητικής μεταρρύθμισης που πιθανόν θέλει ενιαίους κανόνες στη δημόσια διοίκηση; Και ταυτόχρονα με όχι κάτι ΕΝΤΕΛΩΣ ΝΕΟ που θα μπορούσε να προκαλέσει τριβές μεταξύ των υπουργείων. Τι πιο σαφές από μια παράγραφο που θα έλεγε:
« Θέσεις ευθύνης μετά από κρίση, στη Νοσηλευτική Υπηρεσία των νοσηλευτικών ιδρυμάτων και ΚΥ καταλαμβάνουν Νοσηλευτές ΠΕ ή ΤΕ ανεξαρτήτως προβαδίζουσας κατηγορίας» Γιατί δεν προωθείται αυτό το απόλυτα σαφές και απλό; Προσκρούει κάπου; Γιατί η τροποποίηση σε άρθρο του 1992 μου φαίνεται ιδιαίτερα περίεργη.
Ταυτόχρονα συνήθως όπως ανέφερα παραπάνω ο ειδικός νόμος κάνει πιο συγκεκριμένα και περιορίζει κάποια πράγματα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε διεύρυνση κι όχι περιορισμό.
Η επιχειρούμενη τροποποίηση του Ν.2071/92 εάν όντως ισχύει αποτελεί μια ουσιαστική μετάλλαξη στο πνεύμα και το γράμμα του νομοθέτη και με αυτή την έννοια με βρίσκει απόλυτα αντίθετο. Επειδή το θέμα είναι καθαρά ΠΟΛΙΤΙΚΟ όπως έχω γράψει και άπτεται αποκλειστικά του ΥΥΚΑ ας νομοθετήσει μια ΝΕΑ διάταξη η οποία θα εξαλείφει το προβάδισμα. Οι πλάγιοι τρόποι ουδέποτε μου άρεσαν.
Κλείνοντας θα επαναλάβω πως άποψή μου είναι να υπάρξει μια προσωρινή συμβιβαστική λύση έως ότου επιτευχθεί η ενοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. ΑΝΑΖΗΤΕΙΤΑΙ……